Αντιμετωπίστε το άγχος και την κατάθλιψη με φυτικά «ηρεμιστικά»!

fytika hremistika

Επιστροφή στην καθημερινότητα για τους περισσότερους από εμάς και δυστυχώς αυτό συνεπάγεται επιστροφή και στο καθημερινό άγχος και στρες.

Δες ακόμα: Μέλι και ταχίνι: ποια είναι η θρεπτική τους αξία

Η αλήθεια είναι ότι συνήθως επιλέγει κάποιος τη χημική βοήθεια για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του άγχους.

Ωστόσο, για όποιον δεν επιθυμεί να «φορτώσει» με φάρμακα τον οργανισμό του υπάρχει και ο φυσικός τρόπος αντιμετώπισης, ο οποίος τείνει να παρουσιάζει λιγότερες αντενδείξεις.

Ποια είναι μερικά βότανα και φυτά που έχουν αποδεδειγμένα θεραπευτικές ιδιότητες έναντι του στρες και της κατάθλιψης και μπορούν να τα αντιμετωπίσουν με φυσικό τρόπο;

Κορεάτικο Τζίνσενγκ
Είναι ίσως το πιο δημοφιλές βότανο της Ανατολής με σημαντικές ευεργετικές ιδιότητες στον εγκέφαλο και στη διαχείριση του άγχους και της κατάθλιψης.

Μεταξύ άλλων στις ευεργετικές του δράσεις περιλαμβάνονται η διατήρηση της χαλάρωσης ή της ενεργητικότητας, της καλής διάθεσης αλλά και γενικότερα της βελτίωσης της εικόνας μας.

Αυτό που, ωστόσο, αξίζει ιδιαίτερης προσοχής είναι ότι δεν πρέπει να λαμβάνεται από άτομα που πάσχουν από καρδιαγγειακές παθήσεις, σακχαρώδη διαβήτη, αϋπνία, κατάθλιψη και αιμορραγίες.

Μελισσόχορτο
Το φυτό της Μεσογείου μελισσόχορτο ονομάζεται επίσης και βάλσαμο.

Την περίοδο του μεσαίωνα το χρησιμοποιούσαν για να παρασκευάσουν ελιξίρια νεότητας.

Οι ευεργετικές του ιδιότητες, όμως, δε σταματούν εδώ.

Το μελισσόχορτο έχει αντιμικροβιακή και αντιφλεγμονώδη δράση, τονώνει το καρδιαγγειακό σύστημα καθώς και το νευρικό μας σύστημα.

Χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση του επιχείλιου έρπητα και άλλων ιών.

Δρα ενάντια στην αϋπνία, το άγχος και την κατάθλιψη, ενώ απομακρύνει συμπτώματα κρίσης πανικού.

Τέλος, αποτελεί ένα πρώτης τάξεως τονωτικό της μνήμης και βοηθά έτσι ασθενείς που πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Προσοχή στην κατανάλωσή του από εγκύους και θηλάζουσες.

fytika hremistika

Λεβάντα
Η λεβάντα εκτός από το υπέροχο άρωμα που μας χαρίζει είναι γνωστή και για τις χαλαρωτικές και ηρεμιστικές της ιδιότητες.

Η εισπνοή του αιθέριου ελαίου της λεβάντας ενισχύει και βελτιώνει τη διάθεση, χαλαρώνει και ηρεμεί το νευρικό σύστημα και απομακρύνει συμπτώματα άγχους και έντονου στρες.

Αυτό το επιτυγχάνει μέσω της μείωσης της ορμόνης κορτιζόλης, η οποία αποδεδειγμένα μειώνεται κατά την εισπνοή του εν λόγω ελαίου.

Πασιφλόρα
Μπορεί το φυτό αυτό να ανακηρύχτηκε φυτό της ιατρικής για το 2011, όμως οι ιδιότητές του αξίζουν αναφοράς συνεχώς.

Η ανακούφιση της νευρικής ανησυχίας είναι το κύριο «γιατρικό» που προσφέρει το εν λόγω βότανο στον οργανισμό μας.

Επιπλέον, ανακουφίζει από την αϋπνία, από πόνους λόγω γαστρεντερικών διαταραχών και νευρικότητα.

Το πιο χρήσιμο στοιχείο που περιέχει το φυτό βρίσκεται στα φύλλα του.

Μπορεί να ληφθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, καθώς δεν επηρεάζει καθόλου το μυικό σύστημα του πάσχοντος και δεν μειώνει τα αντανακλαστικά του.

St. John’s Wort
Το συγκεκριμένο φυτό έχει αποδειχθεί ότι έχει σημαντικές αντικαταθλιπτικές ιδιότητες.

Για την ακρίβεια, η αποτελεσματικότητά του είναι εφάμιλλη εκείνης των χημικών σκευασμάτων, με τη διαφορά ότι εδώ δεν υπάρχουν σοβαρές αντενδείξεις.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να ληφθεί σε περιπτώσεις όπου ο ασθενής λαμβάνει ιατρική φαρμακευτική αγωγή κατά της κατάθλιψης ή των καρδιαγγειακών νοσημάτων, διότι αλληλεπιδρά με τη θεραπεία.

Επίσης, δεν πρέπει να λαμβάνεται από εγκύους.

Τα αποτελέσματα του φαρμάκου είναι εμφανή μετά από μερικές βδομάδες, ενώ κατά τη διάρκεια της λήψης του πρέπει να αποφεύγεται η ηλιοθεραπεία.

Βαλεριάνα
Είναι αναμφισβήτητα το πιο δημοφιλές από τα βότανα που έχουν ηρεμιστική δράση.

Το φυτό του καλοκαιριού βαλεριάνα καλλιεργείται σε ψυχρά κλίματα και διατηρείτε μακριά από τον ήλιο.

Η δράση της είναι ηρεμιστική και αγχολυτική και βελτιώνει τη διάθεση και την ψυχική ηρεμία απομακρύνοντας άγχος, κατάθλιψη, υπερένταση και νευρώσεις.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και σε περιστατικά κολικών του εντέρου, δυσμηνόρροιας, άσθματος, πονόδοντου και κραμπών, καθώς είναι ταυτόχρονα μυοχαλαρωτικό.

Η διάρκεια λήψης της βαλεριάνας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τη μία βδομάδα, και στη συνέχεια, επιβάλλεται αποχή τουλάχιστον τριών εβδομάδων μέχρι την εκ νέου χορήγησή της.

Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε το γιατρό ή το φαρμακοποιό σας.

fytika hremistika

Χαμομήλι
Ίσως είναι πιο γνωστή η καταπραϋντική του δράση και η δράση του κατά της δυσκοιλιότητας, ωστόσο το χαμομήλι είναι το πιο αποτελεσματικό ρόφημα για έναν ήρεμο ύπνο και ένα ήρεμο νευρικό σύστημα.

Ταυτόχρονα με την αντιφλεγμονώδη δράση του αποτελεί ένα μυοχαλαρωτικό και σπασμολυτικό για τις γυναίκες που πάσχουν από δυσμηνόρροια.

Εφαρμόζεται ως αντισηπτικό στην ευαίσθητη περιοχή αλλά και στην κοιλιά για την αντιμετώπιση του κοιλιακού άλγους.

Προσοχή ιδιαίτερη στις εγκυμονούσες διότι το χαμομήλι είναι εμμηναγωγό.

Βρώμη
Δεν είναι άλλο από το γνωστό σε όλους μας κουάκερ.

Πολλοί το εντάσσουν στο καθημερινό τους πρόγευμα, καθώς παρέα με το λιναρόσπορο αποτελούν μία πλούσια πηγή ενέργειας.

Οι ευεργετικές ιδιότητες της βρώμης είναι πολλές.

Είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, ενώ δρα αποτελεσματικά κατά της δυσπεψίας και της κατάθλιψης.

Επίσης, αν και λιγότερο από άλλα βότανα, δρα τονωτικά στο νευρικό σύστημα παρέχοντας μία πλήρη ασπίδα για τον οργανισμό.

Δείτε μερικούς λαχταριστούς γευστικούς συνδυασμούς με βρώμη:

Α. Γάλα με κουάκερ, μέλι, κανέλα και λιναρόσπορο.

Ο συνδυασμός της βρώμης με το λιναρόσπορο σας δίνουν ένα πολύ θρεπτικό αποτέλεσμα, ενώ η κανέλα και το μέλι προσθέτουν εκτός από τις βιταμίνες τους και την ωραία τους γεύση.

Β. Γιαούρτι με κουάκερ, μέλι, μήλο, κανέλα και αποξηραμένα φρούτα της αρεσκείας σας.

Είναι θρεπτικό, πλήρες και δίνει πολλή ενέργεια.

Γ. Μπισκότα με βάση το κουάκερ.

Και αυτό αποτελεί ένα πολύ υγιεινό σνακ ειδικά για τα παιδιά.

Στη ζύμη προσθέστε αποξηραμένα φρούτα και μαύρη σοκολάτα για να δελεάσετε τα παιδιά.

Δ. Κέικ με κουάκερ.

Μία εξίσου εύκολη και υγιεινή επιλογή για παιδικό κολατσιό.

Φτιάξτε το κέικ της επιλογής σας και στη ζύμη προσθέστε και λίγη βρώμη.

Ε. Μπάρα δημητριακών με κουάκερ.

fytika hremistika

Γύρω στις 10 το πρωί, όλοι οι εργαζόμενοι και οι μαθητές νιώθουν μια μικρή πείνα και μια ακόρεστη ανάγκη για επιπλέον ενέργεια.

Οι μπάρες δημητριακών αποτελούν ίσως το πιο θρεπτικό σνακ που μπορεί να γευτεί κανείς αν θέλει να αναπληρώσει τη χαμένη του ενέργεια, αλλά και να επιτύχει το νους υγιής εν σώματι υγιή.

Για να φτιάξετε μπάρες δημητριακών χρησιμοποιείστε κουάκερ, λιναρόσπορο, αποξηραμένα φρούτα, κανέλα, δημητριακά της αρεσκείας σας και ξηρούς καρπούς και περιχύστε από πάνω λίγο μέλι.

Προσοχή: Πριν από οποιαδήποτε χρήση ενημερώστε το γιατρό ή το φαρμακοποιό σας και βεβαιωθείτε ότι δεν έχετε αλλεργία σε κάποιο από τα παραπάνω φυτά ή βότανα.

Author

Όλα τα άρθρα έχουν επιμεληθεί από την Ιωάννα, ιατρική συντάκτρια του doctoranytime.

Σε βοήθησε αυτό το άρθρο;