Τεχνικές Ενσυνειδητότητας (Mindfulness)

ensyneiditotita

Ενσυνειδητότητα είναι η επίγνωση που δημιουργείται όταν δίνουμε προσοχή στο παρόν, σε αυτά που βιώνουμε την παρούσα στιγμή, χωρίς να κρίνουμε την κατάσταση ως καλή ή κακή, θεμιτή ή αθέμιτη. Για να μπούμε στην κατάσταση της ενσυνειδητότητας χρειάζεται να κρατάμε μια στάση αποδοχής. Αποδοχή όμως δεν σημαίνει παραίτηση. Σημαίνει ότι έχουμε επίγνωση των καταστάσεων, αποδεχόμαστε το τι συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε όσο καλύτερα μπορούμε τα μέσα που μας δίνονται ώστε να αλλάξουμε οτιδήποτε μας δημιουργεί πρόβλημα.

Δες ακόμα: Πώς αντιμετωπίζουμε έναν διαβητικό ασθενή άνω των 65 ετών

Οι τεχνικές ενσυνειδητότητας χρησιμοποιούνται πλέον από έναν όλο και μεγαλύτερο αριθμό ψυχολόγων ώστε να βοηθήσουν τους πελάτες τους που αντιμετωπίζουν προβλήματα διαχείρισης θυμού, κατάθλιψη, διαταραχές άγχους, κρίσεις πανικού, φοβίες, προβλήματα χρόνιου πόνου, τραυματικές εμπειρίες, σεξουαλικές διαταραχές, και άλλα πολλά. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι τεχνικές αυτές βοηθούν πολύ τα κύματα του εγκεφάλου να χαλαρώσουν και νευρικό σύστημα να ηρεμήσει, και ότι αυτό έχει πολύ θετική επίδραση στον τρόπο που το άτομο αντιλαμβάνεται τον κόσμο, τις συναισθηματικές αντιδράσεις του και την συμπεριφορά του.

Πρόκειται για τεχνικές διαλογισμού που μας μαθαίνουν να  παρατηρούμε τις σκέψεις και τις σωματικές μας αντιδράσεις. Η παρατήρηση είναι το πιο δυνατό εργαλείο ελέγχου των σκέψεων και συνεπώς των συναισθημάτων μας. Αν την ώρα που κάποιος μας μιλάει προσβλητικά εμείς αφήσουμε τον εαυτό μας να δράσει αυθόρμητα και χωρίς έλεγχο, τότε το πιο πιθανό είναι να νιώσουμε θυμό και να αρχίσουμε να τον προσβάλουμε και εμείς, ενδυναμώνοντας έτσι τον δικό του θυμό και καταλήγοντας  σε καβγά. Αν όμως αντί αυτού δίναμε στον εαυτό μας τον χρόνο να παρατηρήσουμε τις αυθόρμητες αρνητικές σκέψεις μας και τις σωματικές μας αντιδράσεις, αν δίναμε χρόνο στον εαυτό μας να πάρει μερικές βαθιές αναπνοές και να χαλαρώσουμε τους σφιγμένους μύες του σώματος μας, τότε θα μας ήταν πιο εύκολο να αντιδράσουμε πιο ήπια και να αποφύγουμε τους καβγάδες.

Αναλογιστείτε, πόσες πολλές φορές μπλεχτήκατε σε δυσάρεστες καταστάσεις γιατί δεν μπορέσατε να ελέγξετε τις αυτόματες αντιδράσεις σας. Αν γνωρίζατε τις τεχνικές ενσυνειδητότητας και τις εφαρμόζατε, θα είχατε αποφύγει τις καταστάσεις αυτές.

Η θεωρεία πίσω από τις τεχνικές ενσυνειδητότητας είναι η εξής: οι άνθρωποι έχουν την τάση να κατακλύζονται συνέχεια από σκέψεις που αφορούν είτε το παρελθόν, είτε το μέλλον. Αν παρατηρήσετε τις σκέψεις σας κατά την διάρκεια της ημέρας θα παρατηρήσετε ότι οι στιγμές που έχετε πλήρη επίγνωση του παρόντος χωρίς καμία σκέψη για το παρελθόν ή το μέλλον, σπανίζουν. Οι τεχνικές αυτές θα σας μάθουν να ζείτε το παρόν με όλο σας το είναι, χρησιμοποιώντας τις πέντε αισθήσεις σας, με αποτέλεσμα να  ζείτε μια πιο ισορροπημένη και ευτυχισμένη ζωή. Είτε ψάχνετε για μια λύση σε ένα ψυχολογικό ή σεξουαλικό πρόβλημα, είτε νιώθετε ότι κάτι  λείπει από την ζωή σας, οι τεχνικές mindfulness θα σας βοηθήσουν πάρα πολύ να αλλάξετε στάση απέναντι στις καταστάσεις και να αυξήσετε τις στιγμές πραγματικής χαράς και ηρεμίας στη ζωή σας.

Χριστίνα Καλογιάννη
Ψυχολόγος - Σεξολόγος
Φιλελλήνων 12, Θεσσαλονίκη ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΚΛΕΙΣΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ