Μικροβιοφοβία: ποια είναι τα συμπτώματα και πώς να την αντιμετωπίσετε!

mikroviofovia

Η μικροβιοφοβία κατακτά ολοένα και περισσότερους ανθρώπους στη σημερινή εποχή. Ο φόβος μας μήπως χάσουμε ό, τι πολυτιμότερο έχουμε – την υγεία μας- μπορεί όμως να φτάσει σε ακραία επίπεδα και να επιδράσει αρνητικά στην ποιότητα ζωής μας.

Δες ακόμα: Τι είναι η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή

Η μικροβιοφοβία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, που εκδηλώνεται με τη μορφή της έμμονης ιδέας.

Συνήθως πίσω από τη μικροβιοφοβία κρύβεται το έντονο στρες και η αγωνία μήπως χάσουμε κάτι που έχουμε κατακτήσει έως τώρα ή μήπως νοσήσουμε από κάποια ασθένεια και αναγκαστούμε να απομονωθούμε κοινωνικά.

Τι είναι ακριβώς η μικροβιοφοβία;

Πρόκειται για μία ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, που δεν στηρίζεται στη λογική και αναφέρεται στο αίσθημα του φόβου απέναντι σε μικρά και αόρατα σωματίδια (μικρόβια, βακτήρια, ιοί).

Συνήθως ο φόβος έγκειται στο να μην γίνουν τα άτομα φορείς ασθενειών και μικροβίων που μπορεί να κοστίσουν την υγεία των ίδιων ή άλλων ανθρώπων.

Η πάθηση συνήθως προέρχεται από κάποια προηγούμενη τραυματική εμπειρία που έχει ζήσει στο πρόσφατο παρελθόν το άτομο.

Ο πάσχων συνδέει γεγονότα του παρελθόντος με την ύπαρξη μικροβίων και τη μεταδοτικότητά τους.

Για παράδειγμα, μπορεί να σκέφτεται ότι όταν ήταν παιδί είχε κολλήσει κάποια μεταδοτική ασθένεια και στη συνέχεια, απομονώθηκε για αρκετό καιρό από το κοινωνικό σύνολο, και έτσι, «θυμάται» ανθρώπους να τον αποφεύγουν γι’ αυτό το λόγο.

Όποια κι αν είναι η αιτία, όμως, το μικροβιοφοβικό άτομο βιώνει έντονο στρες και συναισθηματικό φόβο, γεγονός το οποίο, τον αποτρέπει από το να ζήσει μια φυσιολογική ζωή και να λειτουργήσει κανονικά καθημερινά.

Πώς μπορώ να καταλάβω αν είμαι μικροβιοφοβικός;

Τα συμπτώματα της μικροβιοφοβίας ποικίλουν αναλόγως του ατόμου και του σταδίου της διαταραχής.

Όλοι σίγουρα νιώθουν άβολα και καταβάλλονται από το αίσθημα έντονου άγχους και στρες.

Σε κάποιες πιο σοβαρές περιπτώσεις το πάσχον άτομο μπορεί να βιώσει ακόμη και κρίσεις πανικού.

Τα συνήθη συμπτώματα είναι:

Ξηροστομία

• Ταχύπνοια

• Τρέμουλο

• Αυξημένοι παλμοί

• Αίσθηση ότι χάνεται ο έλεγχος

• Εφίδρωση

• Αίσθηση παγίδευσης και αδυναμία εξόδου από αυτήν

• Αίσθηση ότι θα συμβεί μια μεγάλη καταστροφή

• Συμπτώματα παρόμοια με αυτά της κρίσης πανικού

pemfiga

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση της μικροβιοφοβίας γίνεται συνήθως από τον ίδιο τον ασθενή.

Το άτομο που βιώνει συχνά τα παραπάνω συμπτώματα- συναισθήματα, αρχίζει κάποια στιγμή να αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει λογική βάση αυτών και αναζητά έτσι μια ψυχολογική στήριξη σε κάποιον ειδικό.

Ο ειδικός ψυχολόγος μπορεί να βοηθήσει να εξαλειφθούν τα συμπτώματα και να απομακρυνθεί αυτή η δυσάρεστη φοβία.

Πώς να αντιμετωπίσω τη μικροβιοφοβία;

Αν διαπιστώσετε ότι πάσχετε από τέτοιου είδους διαταραχή και αυτό δυσκολεύει τη ζωή σας αλλά και τη συμβίωση με τους οικείους σας, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό που να εξειδικεύεται στις εν λόγω φοβίες.

Η παραδοσιακή ψυχανάλυση και ψυχοθεραπεία θα βοηθήσει το άτομο να μάθει να ελέγχει το φόβο του και να στηρίζει κάθε του αρνητική σκέψη στη λογική και μόνο.

Επίσης, ο ειδικός θα του διδάξει τρόπους αυτοελέγχου και χαλάρωσης.

Σε σπάνιες και πολύ προχωρημένου σταδίου περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και λήψη αγχολυτικών φαρμάκων.

Παραδείγματα μικροβιοφοβίας

Μικροβιοφοβικό μπορεί να χαρακτηριστεί ένα άτομο το οποίο προσέχει υπέρ του δέοντος την υγεία του και ταυτόχρονα, φοβάται τη μετάδοση μικροβίων.

Ως τέτοιο μπορεί να χαρακτηριστεί ένα άτομο που πλένει συνεχώς τα χέρια του, αρνείται να αγγίζει χωρίς προστασία αντικείμενα κοινής χρήσης (πόμολα, τηλεκοντρόλ, χειρολαβές, πληκτρολόγια), αλλάζει συνεχώς ρούχα, φοράει μάσκα σε πολυσύχναστους χώρους, απομονώνεται κοινωνικά λόγω της φοβίας του να βρεθεί ανάμεσα σε πολύ κόσμο, αποφεύγει τη στενή επαφή με ανθρώπους.

Όταν αυτά τα περιστατικά γίνουν επίμονα, ο ασθενής θα πρέπει να απευθυνθεί σε έναν ειδικό.

Γενικώς, καλό θα ήταν να εφαρμόσετε κάποιες συμβουλές που θα διευκολύνουν την καθημερινότητά σας και θα αποβάλλουν το έντονο στρες.

Προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος και να κάνετε πράγματα που σας χαλαρώνουν.

Αν φοβάστε κάποια συγκεκριμένη ασθένεια, μάθετε από το γιατρό σας για τους πραγματικούς τρόπους μετάδοσης αλλά και για την θεραπεία της ασθένειας, ώστε να μην βιώνετε επιπλέον άγχος λόγω άγνοιας.

Ακολουθήστε τους γενικούς κανόνες υγιεινής και μην υπερβάλλετε χωρίς λόγο.

Λάβετε υπόψη ότι ο οργανισμός μας έχει αναπτύξει από τη βρεφική ηλικία μηχανισμούς άμυνας απέναντι στους περισσότερους παθογόνους μικροοργανισμούς και έχει μάθει να αντιστέκεται στους περισσότερους από αυτούς.

Σε βοήθησε αυτό το άρθρο;

Αυτή η σελίδα δεν παρέχει ιατρικές συμβουλές. Δες περισσότερα.