Ποια διατροφή είναι κατάλληλη για εμένα;

katallili diaita

Πριν μερικά χρόνια δίαιτες όπως «η δίαιτα που διάβασα σε ένα περιοδικό» και «η δίαιτα της φίλης μου» ήταν πολύ διαδεδομένες. Τα πράγματα, όμως, έχουν αλλάξει. Η διατροφή είναι ένας τομέας της επιστήμης υπό έρευνα. Ολοένα και καινούρια δεδομένα προκύπτουν. Έτσι σήμερα γνωρίζουμε πως ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές ανάγκες και χρειάζεται εξατομικευμένη αντιμετώπιση.

Δες ακόμα: Ποιος είναι ο ρόλος της οικογένειας στην εφηβεία;

Η επιστήμη της διατροφής εξελίσσεται και λαμβάνει υπόψη της όλες τις σύγχρονες προκλήσεις. Μελετάει την επίδραση της μόλυνσης του  περιβάλλοντος, των φυτοφαρμάκων, της βιομηχανοποίησης της τροφής, των γενετικά  τροποποιημένων  τροφίμων στην υγεία μας. Αντιμετωπίζει την πείνα, την οικονομική κρίση. Ερευνά τους παράγοντες  που προκαλούν αύξηση της παχυσαρκίας και της συχνότητας εμφάνισης καρκίνου και άλλων χρόνιων νοσημάτων.

Μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις της διατροφής έχουν αναπτυχθεί, μεταξύ άλλων:

  • Η Μεσογειακή διατροφή
  • Η αντιοξειδωτική διατροφή
  • Η διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη
  • Η πρωτόγονη διατροφή (paleo diet)
  • Η δίαιτα Atkins
  • Η δίαιτα Ducan
  • Η χορτοφαγία
  • Η διατροφή αποκλεισμού (χωρίς γλουτένη, χωρίς λακτόζη)

Όλες οι παραπάνω δίαιτες (και πολλές άλλες) στηρίζονται σε συγκεκριμένες θεωρίες για την καλή ή κακή επίδραση ορισμένων τροφών στην υγεία, την ευεξία και το βάρος μας και έχουν ενδείξεις και αντενδείξεις. Έχουν, όμως, όλες ένα σκοπό:

Να τρώμε σωστά για να είμαστε υγιείς και να αισθανόμαστε όμορφα.

Όλες οι παραπάνω δίαιτες έχουν μερικά κοινά στοιχεία. Μας προτρέπουν:

  • Να επιλέγουμε ποιοτικές τροφές, όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένες και με λιγότερα συντηρητικά και χρωστικές.
  • Να ελέγχουμε την ποσότητα. Να τρώμε όσο χρειάζεται το σώμα μας και όχι περισσότερο.
  • Να φροντίζουμε να ενυδατώνουμε σωστά το σώμα μας.
  • Να καταναλώνουμε όσο το δυνατό λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα.
  • Να βρισκόμαστε κοντά στη φύση και
  • Να ασκούμαστε.

Το ερώτημα παραμένει. Τελικά ποια δίαιτα να ακολουθήσω;

Μία δίαιτα μπορεί να είναι το φάρμακο κάποιου και το δηλητήριο κάποιου άλλου. Στην εποχή της υπερπληροφόρησης, καλό είναι να απευθυνθούμε σε έναν ειδικό. Ο ρόλος του διαιτολόγου – διατροφολόγου είναι να ακούσει τον άνθρωπο που έχει απέναντί του και να εφαρμόσει το κατάλληλο εξατομικευμένο διατροφικό σχήμα, το οποίο μπορεί να συνδυάζει 2 ή 3 διαφορετικές «δίαιτες».

Ως ειδικοί, αν επιλέξουμε αποκλειστικά μία διατροφική θεωρία, επιλέγουμε να επικεντρωθούμε στα τρόφιμα και τη διατροφική τους αξία μόνο. Σκοπός είναι να καθοδηγήσουμε τον άνθρωπο να χτίσει μία σωστή σχέση με την τροφή.

Φανταστείτε έναν άνθρωπο που λατρεύει το κρέας. Πώς είναι δυνατόν να ακολουθήσει μία χορτοφαγική δίαιτα; Κάποιος με οικονομικά προβλήματα, μπορεί να ακολουθήσει μία διατροφή με νέα, βιολογικά και ακριβά τρόφιμα; Και για πόσο καιρό; Κάποιος που είναι μυημένος στη γαστρονομία και απολαμβάνει την ποικιλία στη διατροφή του, μπορεί να κάνει μία δίαιτα Atkins και για πόσο καιρό; Και φυσικά είναι και τα προβλήματα υγείας ή οι ιδιαιτερότητες στην υγεία του καθενός.

Με τη γνώση έρχεται η επιλογή.

Πολλές οι μεταβλητές στην εξίσωση. Είναι σημαντικό να έχουμε έγκυρη πληροφόρηση πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε διατροφής. Με τη βοήθεια ενός ειδικού αναλύουμε τα θετικά και τα αρνητικά ενός συγκεκριμένου τρόπου διατροφής αλλά και τις ενδείξεις και τις αντενδείξεις για την υγεία μας. Βελτιώνουμε τη διατροφή μας. Προσπαθούμε να κάνουμε μόνιμες αλλαγές. Διαφορετικά θα είναι άλλη μία «φάση» στη ζωή μας που πέρασε και δεν ακούμπησε.

Μαρίνα Μουγκρίδου
Αρθρογραφεί: Μαρίνα Μουγκρίδου
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
Διγενή 20, ΒΟΥΛΑ-ΑΤΤΙΚΗ
ΚΛΕΙΣΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ