Πώς προλαμβάνεται ο διαβήτης τύπου ΙΙ;

Πρόληψη του διαβήτη τύπου ΙΙ

Πρόληψη του διαβήτη τύπου ΙΙΓράφει ο Περικλής Δασκαλάκης, παθολόγος και συνεργάτης του doctoranytime.gr

Ο διαβήτης τύπου ΙΙ είναι μία πάθηση που απασχολεί όχι μόνο τους πάσχοντες αλλά και τους συγγενείς τους. Ο διαβήτης μπορεί να προληφθεί, αρκεί να ακολουθήσετε κατά γράμμα τις οδηγίες του γιατρού.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να εκδηλωθεί ο διαβήτης τύπου ΙΙ;

Η κληρονομικότητα, δηλαδή η γονιδιακή επιβάρυνση του παγκρέατος που εκκρίνει την ινσουλίνη και ο τρόπος ζωής.

Την κληρονομικότητα δηλαδή το γονίδιο, στο οποίο δεν μπορούμε να παρέμβουμε,  το παρομοιάζουμε με τη σφαίρα και τον τρόπο ζωής στον οποίο παρεμβαίνουμε με τη σκανδάλη και επομένως λέμε ότι για να φύγει η σφαίρα πρέπει να πατηθεί η σκανδάλη. Πρέπει δηλαδή  να συμβάλει σε αυτό ο τρόπος ζωής που δεν είναι άλλος από το αυξημένο σωματικό βάρος, την έλλειψη άσκησης και την κακή διατροφή.

Σημειωτέον ότι δεν μπορεί να υπάρξει διαβήτης τύπου ΙΙ χωρίς την κληρονομικότητα, όσο και αν είναι λάθος ο τρόπος ζωής. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε, ότι το γονίδιο είναι η σφαίρα και ότι δυστυχώς σε αυτή την επί μέρους αιτία του διαβήτη, δεν μπορούμε να παρέμβουμε.

Η δεύτερη προϋπόθεση σχετίζεται με τον τρόπο ζωής του ατόμου, το σωματικό του βάρους, την διατροφή του αλλά και τη σωματική άσκηση. Η κακή διατροφή, η έλλειψη άσκησης και το υπερβολικό σωματικό βάρος οδηγούν στην ινσουλινοαντίσταση.

Αν λοιπόν, υπάρχει η προδιάθεση και ενισχυθεί από τον τρόπο ζωής μας, τότε πυροδοτείται η έναρξη του διαβήτη τύπου ΙΙ.

Πώς μπορώ να αποφύγω τον διαβήτη τύπου ΙΙ;

Αυτό που απαραιτήτως χρειάζεται είναι να φροντίσουμε να τρώμε πιο σωστά, να έχουμε σωστό σωματικό βάρος και να ασκηθούμε. Έτσι απλά, χωρίς φάρμακα.

Εννοούμε δηλαδή ότι, αν κάποιος είναι παχύσαρκος ή απλά υπέρβαρος ή έχει μόνο αυξημένη περίμετρο μέσης, έστω και χωρίς αυξημένο βάρος σώματος, αν έχει δηλαδή αυτό που ονομάζουμε σπλαχνική παχυσαρκία, η μείωση του σωματικού βάρους έστω και λίγο (από 5 έως και 10% του αρχικού) είναι αρκετή σε συνδυασμό με την άσκηση, να αποτρέψει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου ΙΙ.

Το αν βέβαια κάποιος είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος και σε ποιο βαθμό, θα προσδιορισθεί από τον ειδικό, ο οποίος συνήθως είναι ο Παθολόγος ή ο Διατροφολόγος σας, που βάσει των ανθρωπομετρικών σας μετρήσεων (βάρος, ύψος, περίμετρος μέσης και ηλικία), θα σας προσδιορίσει ένα πρόγραμμα διατροφής με συγκεκριμένες θερμίδες, για σταδιακή και όχι μεγάλη και γρήγορη απώλεια βάρους. Εκείνος και μόνον εκείνος είναι αρμόδιος να προσδιορίσει, όχι μόνο τις θερμίδες του διατροφικού προγράμματος αλλά να το προσαρμόσει στις συχνά συνυπάρχουσες καταστάσεις, όπως είναι η αρτηριακή υπέρταση και η δυσλιπιδαιμία (αυξημένη χοληστερίνη, αυξημένα τριγλυκερίδια και μειωμένη η «καλή χοληστερίνη» HDL).

Ο αυτοσχεδιασμός και κυρίως η παραπληροφόρηση από μη ειδικούς για γρήγορη και σημαντική απώλεια βάρους, είναι συνήθως εντυπωσιακή, αλλά με αποτέλεσμα εφήμερο και συχνά πολύ επικίνδυνη.

Επίσης, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια μυϊκής μάζας σε μεγαλύτερο βαθμό από όσο θα έπρεπε, κάτι που οδηγεί στη μείωση του βασικού σας μεταβολισμού και στην επακόλουθη δυσκολία να χάνετε εύκολα βάρος στο μέλλον, δεδομένου ότι ο μυϊκός ιστός είναι ο μεταβολικά ενεργός, εκείνος δηλαδή που καίει τις θερμίδες.

Σχετικά δε με την άσκηση, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μεγαλύτερης αξίας από την απώλεια βάρους, έτσι ώστε να λέγεται ότι: “Είναι προτιμότερο να είναι κάποιος παχύς και γυμνασμένος παρά να είναι αδύνατος και αγύμναστος».

Ποια μορφή άσκησης ενδείκνυται;

Φαντάζεστε μήπως ασκήσεις δύσκολες σε γυμναστήριο με την καθοδήγηση κάποιου γυμναστή; Ή μήπως φαντάζεστε τη χρήση μηχανημάτων με βάρη, έλξεις και ειδικές ασκήσεις που ίσως επιβαρύνουν το μυοσκελετικό ή το καρδιαγγειακό σας σύστημα;

Η πιο ωφέλιμη άσκηση είναι το περπάτημα και τούτο διότι, εκγυμνάζει το 70% των μυών του ανθρωπίνου σώματος και προσφέρει μεγάλο καρδιαγγειακό όφελος στον οργανισμό, που είναι ανεξάρτητο από την όποια απώλεια βάρους.

Πιο συγκεκριμένα μιλάμε για ένα περπάτημα σχετικά γρήγορο, τόσο γρήγορο ώστε να μη λαχανιάζετε, συνήθως σε ρυθμό στρατιωτικής παρέλασης (το βάδισμα είναι προτιμότερο από το τρέξιμο), για μισή ώρα την ημέρα, τουλάχιστον 5 μέρες την εβδομάδα, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, συνεχόμενο, χωρίς διακοπή αν είναι εφικτό και σε έδαφος κατά προτίμηση οριζόντιο, χωρίς ανηφοριές και κατηφοριές.

Γιατί η απώλεια βάρους και η άσκηση απομακρύνουν τον διαβήτη τύπου ΙΙ;

Στους διαβητικούς με διαβήτη τύπου ΙΙ, αλλά και σε εκείνους προς τους οποίους κυρίως απευθύνεται αυτό το άρθρο που βρίσκονται σε προδιαβητικό στάδιο και που συνήθως είναι άτομα είτε παχύσαρκα είτε υπέρβαρα, είτε απλά έχουν αυξημένη περίμετρο μέσης και με μειωμένη σωματική δραστηριότητα, αναπτύσσεται στον οργανισμό τους ένα φαινόμενο που ονομάζεται αυξημένη αντίσταση στη δράση της ινσουλίνης, που σημαίνει ότι η ινσουλίνη δεν μπορεί, δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στο έργο που πρέπει να επιτελέσει και που κατά κύριο λόγο είναι:

1. Nα βάλει τη γλυκόζη της τροφής μέσα στα μυϊκά κύτταρα, ώστε να αποκτήσουν ενέργεια και ακόμη να πέσουν τα επίπεδά της στο αίμα και

2. Να ανακόψει την ανεξέλεγκτη νυχτερινή παραγωγή γλυκόζης από το ήπαρ, το οποίο κατά τη διάρκεια της νύχτας, λόγω της μακράς έλλειψης τροφής, αναλαμβάνει καθήκοντα παραγωγής γλυκόζης, που είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του εγκεφάλου και επομένως για την ίδια τη ζωή μας.

Το πάγκρεας που διαθέτει κατάλληλους αισθητήρες που δέχονται μηνύματα για το αν και πότε πρέπει να εκκρίνει ινσουλίνη, αντιλαμβάνεται αυτή τη δυσκολία της ινσουλίνης λόγω της αντίστασης να «κάνει τη δουλειά της» και προσπαθεί να εκκρίνει όλο και περισσότερη ινσουλίνη, ώστε να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της.

Αυτό όμως, έχει σαν αποτέλεσμα να εξαντλούνται να αποθέματα του παγκρέατος σε ινσουλίνη πολύ γρήγορα, δεδομένου μάλιστα ότι είναι περιορισμένα, λόγω της γονιδιακής επιβάρυνσης που προαναφέραμε.

Τι κατορθώνετε με την μείωση του σωματικού σας βάρους, τη σωστή διατροφή και την άσκηση;

Μειώνεται η αντίσταση στη δράση της ινσουλίνης, που έχει σαν επακόλουθο την μη κατασπατάληση των αποθεμάτων της από το πάγκρεας. Πλέον, μέσω αυτού του άρθρου καθίσταται κατανοητό το πόσο απλό είναι να προληφθεί ο διαβήτης τύπου ΙΙ.

 

 

 

 

 

 

 

Σε βοήθησε αυτό το άρθρο;

Αυτή η σελίδα δεν παρέχει ιατρικές συμβουλές. Δες περισσότερα.