Πώς να διώξετε το άγχος από τα πρωτάκια πριν το πρώτο κουδούνι
Γράφει η Μερσύνη Αρμενάκα, παιδοψυχίατρος και συνεργάτης του doctoranytime.gr
Λίγες μόλις μέρες απέμειναν πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για τους μαθητές και οι επιστημονικές μελέτες μας δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο τα πρωτάκια μπορούν να απαλλαγούν από το άγχος που νιώθουν. Σύμφωνα, λοιπόν, με έρευνες, η επίσκεψη στους χώρους του σχολείου (γραφείο διευθυντή, γραμματεία, τουαλέτες, καντίνα) πριν από το πρώτο κουδούνι, αποβάλλει το άγχος από τα πρωτάκια.
«Παράλληλα η επίσκεψη στο σχολείο βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη νέα τους καθημερινότητα και τα γεμίζει αυτοπεποίθηση για να καλύψουν άμεσα τις ανάγκες τους, όταν αυτό χρειαστεί», τονίζει η παιδοψυχίατρος κα. Μερσύνη Αρμενάκα.
Σύμφωνα με τους παιδοψυχιάτρους, η επίσκεψη στο σχολείο και η ξενάγηση του είναι πολύ βασική για το παιδί και καθοριστική για την συμπεριφορά του στο νέο περιβάλλοντα χώρο.
«Καλό και ωφέλιμο θα είναι κατά την επίσκεψη του παιδιού στους χώρους του σχολείου να υπάρξει συνάντηση-γνωριμία με το δάσκαλο ή άλλα πρωτάκια», αναφέρει η κυρία Αρμενάκα και συμπληρώνει: «Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της συνάντησης πρέπει να δοθεί η δυνατότητα το παιδί να ενθαρρυνθεί να μιλήσει για τον εαυτό του, για τα αγαπημένα του παιχνίδια, τα χόμπυ, πού πήγε διακοπές, κ.ά.»
Η πρώτη μέρα στο σχολείο
Η προετοιμασία του παιδιού, όπως τονίζουν οι παιδοψυχίατροι, για την πρώτη ημέρα στο σχολείο απαιτεί ηρεμία και συνεργασία μαζί του. Στην καλύτερη προετοιμασία, πέρα από την επίσκεψη στο σχολείο, μπορούν να βοηθήσουν αντίστοιχα βιβλία, τα οποία οι γονείς μπορούν να τα προμηθευτούν από βιβλιοπωλεία και από τις βιβλιοθήκες των δήμων και των σχολείων.
Η τακτική ανάγνωση των βιβλίων, τονίζοντας τις ευχάριστες δραστηριότητες που θα έχει το παιδί στο σχολείο, του κεντρίζουν το ενδιαφέρον, ενώ το βοηθούν να αποβάλλει το φόβο για τον αυστηρό δάσκαλο.
Αν υπάρχει ανησυχία και υπερβολικό άγχος για την πρώτη ημέρα, τότε οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν βιβλία που αναφέρονται στη διαχείριση και έκφραση συναισθημάτων ή να απευθυνθούν σε παιδοψυχίατρο.
Παράλληλα αρκετές ημέρες πριν από το πρώτο κουδούνι, οι γονείς μπορούν να διοργανώσουν ειδικές εκδρομές σε καταστήματα για την αγορά αθλητικής φόρμας, σχολικής τσάντας, μολυβιών και μαρκαδόρων κ.λ.π.
«Οι εκδρομές αυτές είναι καλό να γίνουν με μορφή περιπέτειας σε μια χαλαρή μέρα, χωρίς βιασύνη, αρκετές μέρες πριν από τον χαμό που γίνεται στα βιβλιοπωλεία και στα καταστήματα παιχνιδιών», εξηγεί η κα. Αρμενάκα.
«Για να είναι ευχάριστη η “εκστρατεία” τους δεν πρέπει να ξεκινήσουν πολύ νωρίς το πρωί για να μην είναι αγχωτική η διαδικασία. Καλό είναι να αγοράσετε ταμπέλες για τα ρούχα που αλλάζουν, όπως μπουφάν, ζακέτες, μαγιό, γάντια, καπέλα για να αποφύγουν ταραχή και στεναχώρια αν χάσουν κάτι. Επίσης, κάτι που στρεσάρει τα παιδιά είναι τα ρούχα και τα παπούτσια, που είναι σφιχτά με δύσκολα κουμπώματα και κορδόνια.Το τελευταίο που θέλουμε είναι το παιδί να λερωθεί τις πρώτες μέρες από ένα παντελόνι που δεν ξεκουμπώνει εύκολα, με ό, τι συνέπειες υπάρχουν για την ψυχολογία του αν το δουν οι συμμαθητές του λερωμένο».
Βασικό της εύκολης προσαρμογής του παιδιού στη νέα του ζωή είναι να γνωρίζει να αυτοεξυπηρετείται. Τα περισσότερα παιδιά με την παρακολούθηση παιδικού σταθμού και νηπιαγωγείου έχουν κατακτήσει πολλές δεξιότητες γύρω από την σίτιση και την υγιεινή της τουαλέτας. Αν υπάρχουν ακόμα ελλείμματα, οι γονείς οφείλουν να τα καλύψουν, καθώς θα δυσκολέψουν πολύ την καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και την αυτοπεποίθησή του εν συγκρινόμενο με τα άλλα παιδιά.
Οι πρώτοι του φίλοι στο σχολείο
Η μεγαλύτερη ανησυχία του 99% των παιδιών της πρώτης τάξης είναι ότι δεν θα έχουν κανένα φίλο, την πρώτη εβδομάδα. Αυτό αγχώνει και απομονώνει το παιδί που έχει δυσκολία στην επικοινωνία.
Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο κατά την διάρκεια της επίσκεψης στο σχολείο πριν από το πρώτο κουδούνι, το παιδί να γνωριστεί, μέσω των γονιών με άλλα πρωτάκια και να έχει μαζί τους επικοινωνία πριν από την έναρξη των μαθημάτων.
Επίσης, καλό είναι να έχει κάνει την διαδρομή του σχολείου με το αυτοκίνητο ή τα πόδια, μαζί με άλλα πρωτάκια.
Στο τέλος της πρώτης σχολικής ημέρας, οι γονείς θα πρέπει να περιμένουν το παιδί και όχι να τους περιμένει βλέποντας τα άλλα πρωτάκια να φεύγουν συνοδευόμενα. Είναι σημαντικό, το παιδί να μην χρειαστεί να περιμένει ούτε λεπτό, διότι αυτό θα του φανεί αιώνας. Η επιστροφή στο σπίτι δεν πρέπει να γίνει με καταιγισμό ερωτήσεων για το πώς πέρασε. Οι γονείς θα πρέπει να αφήσουν το παιδί μόνο του να αφηγηθεί την εμπειρία του.