Πώς συνδέεται η κατανάλωση αλκοόλ με τη κατάθλιψη

alkool katathlipsi

Οι επιδράσεις του αλκοόλ

Το αλκοόλ επιδρά τόσο άμεσα όσο και έμμεσα στο άτομο. Γρήγορα μπορεί κανείς να αντιληφθεί ως θετικά του γνωρίσματα την ωραία του γεύση, τη χαλάρωση που προσφέρει και την βοήθεια που χαρίζει στην υπέρβαση των αναστολών μας στις συζητήσεις με άλλους. Στον αντίποδα, μας καθιστά ακατάλληλους για ασφαλή οδήγηση, για το χειρισμό μηχανημάτων και αμβλύνει την ικανότητά μας για λήψη ορθών αποφάσεων. Παράλληλα, θολώνει την αντίληψή μας σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, ανάλογα με την ποσότητα που καταναλώνουμε.

Δες ακόμα: Το lifestyle της αντιγήρανσης

Όταν συνεχίζεται περαιτέρω η κατανάλωση αλκοόλ, η ομιλία αρχίζει να γίνεται ασυνάρτητη και τα πόδια τρέμουν. Αν η πόση δε σταματήσει ούτε εδώ, το άτομο νιώθει έντονη υπνηλία, ναυτία ή ζαλάδα. Μπορεί ακόμη και να λιποθυμήσει. Την επόμενη μέρα, ίσως δε μπορεί να επαναφέρει στη μνήμη του τι ακριβώς συνέβη ενώ έπινε.

Η εξάρτηση

Το αλκοόλ μπορεί να γίνει ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος στο να αισθανθούμε καλύτερα για κάποιες ώρες. Αν νιώθουμε καταθλιπτικοί και μας λείπει ενέργεια, είναι δελεαστική η χρήση του αλκοόλ για την τόνωση της διάθεσης και των αντοχών μας. Το αρνητικό, όμως, είναι ότι αυτό μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε συστηματική χρήση, χρησιμοποιώντας το σαν ένα είδος “φαρμάκου”. Τα πλεονεκτήματα γρήγορα υποχωρούν και η πόση γίνεται μέρος της καθημερινής ρουτίνας.

Έχει παρατηρηθεί πως οι αυτοτραυματισμοί και οι αυτοκτονίες είναι πολύ συχνότερες σε άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την κατανάλωση αλκοόλ. Αυτό λειτουργεί με δύο τρόπους. Πρώτον, η τακτική πόση μπορεί να κάνει το άτομο να αισθάνεται καταθλιπτικό, αφού επιδρά στη λειτουργία του εγκεφάλου αυξάνοντας τον κίνδυνο για κατάθλιψη. Δεύτερον, το άτομο μπορεί να πίνει προκειμένου να ανακουφίσει το άγχος ή την κατάθλιψη, αλλά σταδιακά αυτό να αυξάνει τους διαπληκτισμούς με την οικογένεια και τους φίλους, τα εργασιακά προβλήματα, την απώλεια μνήμης και τις σεξουαλικές δυσλειτουργίες. Τα επακόλουθα της μέθης (hangover) δημιουργούν ένα φαύλο κύκλο με αισθήματα άγχους, εκνευρισμού και ενοχής.

Τι μπορώ να κάνω..

Εάν διαπιστώσουμε ότι καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες πρέπει:

  • Να θέσουμε ως στόχο τη μείωση της ποσότητας αλκοόλ που καταναλώνουμε
  • Να αποφεύγουμε τις περιστάσεις υψηλού κινδύνου για κατανάλωση
  • Να καταναλώνουμε αλκοολούχα με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, όπως μπύρα (4%) και κρασί (10%)

Έλενα Καλογέρα
Αρθρογραφεί: Έλενα Καλογέρα
Ψυχίατρος
Ηριδανού 16-18, ΙΛΙΣΙΑ-ΑΤΤΙΚΗ
ΚΛΕΙΣΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ