Site icon Doctoranytime Blog

H αγορά των υπερτροφών- η στάση των καταναλωτών απέναντι τους!

Γράφει η Βησαροπούλου Μαρία, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος συνεργάτης του doctoranytime.gr

Τα τελευταία χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο,  έχει παρατηρηθεί μια αύξηση σε προβλήματα υγείας με περισσότερους ανθρώπους να πάσχουν από παθήσεις όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης και οι καρδιακές παθήσεις. Αυτό έχει οδηγήσει σε ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Τόσο οι καταναλωτές όσο και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της αγοράς τροφίμων, άρχισαν να λαμβάνουν μέτρα για τη βελτίωση της κατάστασης.

Οι καταναλωτές αναζητούν πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων, δείχνοντας μεγαλύτερη προτίμηση στα φρέσκα τρόφιμα και ειδικά αυτά που έχουν ευεργετικά οφέλη για την υγεία τους. Δεδομένου ότι τα θέματα με την παχυσαρκία και την γενική υγεία γενικότερα έχουν διαδοθεί και οι καταναλωτές ανησυχούν, οι έμποροι άδραξαν την ευκαιρία για να ωθήσουν στην αγορά τις υπερτροφές. Τί εννοούμε, όμως, με τον όρο υπερτροφές;

Οι υπερτροφές ή αλλιώς superfoods είναι τροφές με υψηλή διατροφική αξία, δηλαδή περιέχουν υψηλή συγκέντρωση βιταμινών και μετάλλων. Η διατροφική τους αξία είναι πολύ μεγαλύτερη των υπολοίπων τροφών, ενώ μικρή ποσότητά τους επαρκή για τον εφοδιασμό του οργανισμού με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Η κατανάλωσή τους προσφέρει ευεργετικές ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό, μέσω της ισχυρής αντιοξειδωτικής ικανότητας που έχουν. Η αντιοξειδωτική τους δράση προσφέρει αντιγήρανση και συμβάλλει στην πρόληψη χρόνιων νοσημάτων. Κάποια τρόφιμα που ανήκουν στις υπερτροφές είναι τα μύρτιλλα, η σπιρουλίνα, το Goji Berry, το ιπποφαές, το ρόδι, τα βατόμουρα, η παπάγια κ.α.

Οι υπερτροφές είχαν μια ταχεία αύξηση στις πωλήσεις τους, καθώς μεγάλωσε το ενδιαφέρον των καταναλωτών έπειτα από την προώθησή τους στην αγορά. Ειδικότερα, η κατανάλωση των υπερφρούτων αυξήθηκε κατά 20%  από το 1990 έως το 1999, επιταχύνοντας ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξής τους σε 5% το 1998 και το 1999, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Αμερική δείχνει ότι, αυξήθηκε κατά 56% η κατανάλωση της παπάγιας τα έτη 1998-1999 και υπερτριπλασιάστηκε η κατανάλωση του μάνγκο. Μετέπειτα, στην αγορά εισήχθησαν περισσότερα υπερτρόφιμα όπως τα gojiberries, τα μούρα acai, τα μύρτιλλα, το ιπποφαές κ.α., τα οποία αντιμετωπίζονται θετικά από τον κόσμο ως προς κατανάλωση.

Όμως, στις υποβαθμισμένες περιοχές του πλανήτη και, λόγω της οικονομικής κρίσης σε αρκετές οικογένειες στις αναπτυγμένες χώρες, ο αγώνας για επιβίωση όλο και δυσχεραίνει. Αποτέλεσμα είναι η αύξηση της φτώχειας και κατά συνέπεια η δυσκολία αγοράς βασικών ειδών διατροφής. Στην περίπτωση αυτή για ένα άτομο πεινασμένο  «υπερτροφή» μπορεί να είναι ένα κομμάτι ψωμί και ένα ποτήρι γάλα, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις ίσως να αποβεί σωτήριο για τη ζωή του.

Η έξυπνη διατροφή αποτελεί τη λύση στον προβληματισμό αυτό. Τρέφομαι έξυπνα σημαίνει ότι επιλέγω να τρέφομαι με τροφές πλούσιες σε θρεπτικές ουσίες και χαμηλές σε κόστος αλλά και ενεργειακό φορτίο. Φθηνές υπερτροφές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τα όσπρια, το ελαιόλαδο, τα φρούτα, πράσινες υπερτροφές όπως το μπρόκολο και άλλα λαχανικά, αλλά και οι ακριβότερες υπερτροφές σε  μικρότερες ποσότητες. Μία ακόμη επιπλέον λύση στο πρόβλημα του υψηλού κόστους κάποιων υπερτροφών (π.χ. μύρτιλλο) είναι η εντόπια παραγωγή τους στην Ελλάδα, όπου θα μειώσει αισθητά το κόστος τους και θα κάνει αυτές τις υπερτροφές προσιτές στους εγχώριους καταναλωτές.

Είναι στο χέρι του καθένα να έχει μια πλήρη διατροφή με ποικιλία τροφίμων από όλες τις ομάδες τροφίμων, στην οποία μπορούν να συμπεριληφθούν και οι υπερτροφές, και να απολαμβάνει τα οφέλη της στην ποιότητα της ζωής του.

Exit mobile version