Πρώτη Δημοτικού: Πως να προετοιμάσετε το παιδί σας για τη νέα αρχή
Σεπτέμβρης! Αφήνουμε πίσω το αναζωογονητικό καλοκαιράκι. Τα μεγάλα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο χαρούμενα από τις διακοπές βρίσκοντας ξανά τους συμμαθητές και τον ρυθμό τους. Για τους μαθητές, όμως, της πρώτης δημοτικού η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι τελείως διαφορετική.
Τα παιδιά της ηλικίας αυτής διανύουν μια σημαντική φάση της ζωής τους, γιατί με τις καινούργιες συνθήκες καλούνται να κάνουν το πρώτο βήμα μόνα τους. Η χαλαρότητα του νηπιαγωγείου ανήκει πλέον στο παρελθόν. Στο δημοτικό πρέπει να προσαρμοσθούν σε κανόνες, οπότε συναντούν δυσκολίες.
Σύμφωνα με την καθηγήτρια κ. Ντόρα Στεργιάδου-Καποδίστρια, η σωστή αρχή θέτει και γερές βάσεις στη δύσκολη καμπή της ζωής των παιδιών της πρώτης δημοτικού. Όπως αναφέρει, ουσιαστικό στήριγμα στην μελλοντική τους εξέλιξη αποδεικνύεται η συμπεριφορά των γονιών τους. Παρακάτω, θα βρείτε, μεταξύ άλλων χρήσιμες προτροπές της από το περιοδικό «Παιδί, Υγεία και Ανατροφή» αλλά και συμβουλές για να μπορέσετε να προετοιμάσετε το παιδί σας για αυτή τη μεταβατική περίοδο, όσο το δυνατόν καλύτερα.
Kαθοδηγήστε το παιδί σας κατάλληλα
Γονείς, καθοδηγείστε το παιδί της πρώτης δημοτικού με αγάπη και προσοχή, προσφέροντάς του τη σωστή ώθηση, αλλά και προστασία από την αγωνία της προσαρμογής. Τονίζοντας τα θετικά σημεία της σχολικής ζωής βοηθάτε το παιδί να προσαρμοστεί ευκολότερα στους κανόνες της. Δώστε μεγάλη σημασία στην προσαρμογή του με τα άλλα παιδιά. Μιλήστε του θετικά για τα παιδιά που πρόκειται να συναντήσει στην τάξη. Εμφυσήστε του τον ενθουσιασμό για συνεργασία μαζί τους. Έτσι, το βοηθάτε να αισθανθεί σύντομα μέλος της ομάδας, γεγονός που αποτελεί και το ζητούμενο.
Οι στιγμές χαράς και αγωνίας για την απόδοσή του στο σχολείο, οι στιγμές ενθουσιασμού, αταξίας και εκτόνωσης στα διαλείμματα και τις εκδρομές αποδεικνύονται πολύτιμες για την οργάνωση της προσωπικότητάς του.
Αν είναι ντροπαλό, ενθαρρύνετέ το, λέγοντάς του ότι απαιτείται λίγος χρόνος για να αποκτήσει φίλους. ΄Αν είναι ζωηρό συμβουλέψτε το, χωρίς να το φοβίσετε, να παρακολουθεί με ενδιαφέρον το μάθημα και να συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά, ώστε να γίνεται αποδεκτό από τη ομάδα της τάξης. Τα παιδιά, ως αυστηροί κριτές, απομονώνουν με μεγάλη σκληρότητα όποιο παιδί δημιουργεί προβλήματα.
Μην το συγκρίνετε με τα αδέλφια του, με τα άλλα παιδιά ή με επιτυχημένους ενήλικες.
Αναπτύξτε σωστή σχέση με τον δάσκαλο του παιδιού
Μην προσεγγίζετε τον δάσκαλο στην αρχή της χρονιάς με στόχο να τον προδιαθέσετε θετικά για το παιδί σας και μην τον σχολιάζετε ούτε θετικά, ούτε αρνητικά. Ο δάσκαλος είναι σημαντικό πρόσωπο στη ζωή του. Θα περάσει πολλές και σημαντικές ώρες μαζί του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Άλλωστε, στην πρώτη τάξη του δημοτικού τοποθετούνται κατά πλειοψηφία δάσκαλοι με μεγάλη εμπειρία. Κάθε δάσκαλος, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, κάτι θετικό έχει να προσφέρει στο κάθε παιδί.
Πείτε στο παιδί ότι ο δάσκαλος είναι ο αρχηγός της τάξης. Δεν είναι για να τιμωρεί, αλλά ούτε και για να κάνει όλα μας τα χατίρια. Είναι για να βοηθάει, να λύνει τις απορίες μας, να μας εξηγεί ότι δεν καταλαβαίνουμε, να μας μαθαίνει παιχνίδια.
Αφήστε το παιδί να χτίσει τη δική του σχέση με τον δάσκαλο. Είναι και αυτό μέσα σε όσα θα πρέπει να καταφέρει μόνο του. Να θυμάστε πως όλα τα μικρά παιδιά αισθάνονται την ανάγκη να αγαπούν τον δάσκαλο και να νοιώθουν πως κι’ εκείνος τα αγαπά. Λάβετε υπ’ όψη σας, ότι το παιδί υπακούει, συνήθως, πολύ πιο εύκολα στην προτροπή του δασκάλου για θέματα, που μπορεί να αρνείται να υπακούσει σε σας, όπως για παράδειγμα στην απλή περίπτωση να φορά το μπουφάν του, όταν κάνει κρύο. Αξιοποιείστε την ευκαιρία αυτή.
Διατηρείτε ουσιαστική επαφή με τον δάσκαλο δίνοντας σημασία στις πληροφορίες του σχετικά με την συμπεριφορά του παιδιού. Έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα για τους αναπτυξιολόγους και τους παιδοψυχολόγους.
Από την πρώτη μέρα του παιδιού στο σχολείο οφείλετε να ενημερώσετε τον δάσκαλο για πιθανά προβλήματα υγείας, όπως αλλεργίες, προβλήματα στην ακοή, τα μάτια ή σοβαρά οικογενειακά θέματα, όπως πρόσφατο διαζύγιο, μετακόμιση, απώλεια προσφιλούς προσώπου. Οι πληροφορίες αυτές βοηθούν τον δάσκαλο στην αντιμετώπιση του παιδιού.
Δώστε βάση σε ό,τι ζητά το σχολείο
Φροντίστε να είστε συνεπείς στις απαιτήσεις του σχολείου. Προμηθευτείτε έγκαιρα όλα τα απαραίτητα είδη που περιέχει ο κατάλογος που δίνεται από το σχολείο για την τάξη του, όπως βιβλία, τετράδια, κασετίνες, χρώματα και όχι μόνο όσα εσείς θεωρείτε απαραίτητα, επειδή μπορεί να μην προλαβαίνετε να ασχοληθείτε. Το παιδί θα αισθανθεί πολύ άσχημα, αν δεν έχει μαζί του αυτό που θα ζητήσει ο δάσκαλος. Κάτι ασήμαντο για εσάς φαντάζει τεράστιο στα μάτια του παιδιού. Τα φανταχτερά διαφημιζόμενα είδη, που πιθανόν επιθυμείτε να του αγοράσετε, προξενούν τη ζήλεια των άλλων παιδιών. Η ζήλεια δεν αποτελεί το καλύτερο εφόδιο για την αποδοχή του παιδιού από την ομάδα της τάξης, στόχο τον οποίο επιδιώκουμε.
Τηρείστε την καθημερινή οργάνωση
Συμβουλέψτε το παιδί να είναι υπεύθυνο για τα πράγματά του. Τα βιβλία και τα σύνεργά του να είναι καθαρά στην καινούργια του τσάντα. Από το προηγούμενο βράδυ διαλέξτε μαζί του τα καθαρά ρούχα και παπούτσια, που θα φορέσει την επόμενη μέρα. Ετοιμάστε μαζί την τσάντα του με τα απαραίτητα για το σχολείο και συζητείστε τι προτιμά να έχει για κολατσιό: Κουλούρι, σάντουιτς, φρούτα ή χυμό.
Το πρωινό ξύπνημα ανήκει στα δύσκολα για ένα μικρό παιδί. Φροντίστε να είναι έγκαιρο, ώστε να ετοιμάζεται με ηρεμία και να ξεκινάει για το σχολείο χαρούμενο, χωρίς εκνευρισμό. Λογικά, μετά από όλ’ αυτά θα απορείτε στην αρχή της χρονιάς: «Μπορούν, τελικά, τα μικρά αυτά παιδάκια να προσαρμοστούν στο πρόγραμμα του σχολείου»; Και βέβαια μπορούν! Με την κατάλληλη υποστήριξη όλα εξομαλύνονται μετά το πρώτο δίμηνο. Συγκινημένοι συνοδεύστε το παιδί σας στην πρώτη δημοτικού με τις καλύτερες σας ευχές και με το πιο γλυκό σας χαμόγελο.
Καλή Σχολική Χρονιά!